29 Nisan 2010 Perşembe

Müzik eğitiminde kemençe yok



Karadeniz denilince akla gelen kemençe yöresel sanatçıların gayretiyle yaşatılırken yörede müzik eğitiminde kemençenin olmaması dikkati çekiyor.


"ÖNCE METODUNUN YAZILMASI GEREKİYOR"

Kemençe eğitimi veren Zülfi Gaydan, mahalli bir çalgı olan kemençenin yıllardır mahalli olmaktan çıkıp ulusal hatta uluslararası bir çalgı konumuna bir türlü gelemediğini söyledi.

Bunun sebeplerinin başında kemençenin metodunun yazılmamış olmasının geldiğini ifade eden Gaydan, şunları kaydetti:

"Kemençeye metot yazılmadı henüz. Bu konuda eğitim verecek bilgili, nota bilen yeterince usta öğreticinin olmayışı da eksiklik. Nota bilen ve kemençe eğitim veren çok az insan var. Kemençenin gelişebilmesi, ulusal bir çalgı olabilmesi için mutlaka metodunun yazılması, bunu öğretebilecek metot bilen, nota bilen eğitimi bilen öğretmenlerin, öğreticilerin yetiştirilmesi gerekiyor. Bununla ilgili müzikle ilgili okullara kemençenin ders olarak konulması ve okutulması gerekir."

Kemençe eğitimiyle ilgili altyapı sorunları çözüldüğü takdirde kemençenin ulusal bir çalgı olabileceğini, uluslararası boyuta da taşınabileceğini belirten Gaydan, Yunanların kemençeyi Karadeniz’de öğrenmelerine rağmen bilimsel anlamda Türklerden daha etkin kullandıklarını söyledi.

Kemençeye ilgi duyan insanların bireysel çabalarıyla bu enstrümanı çalmayı öğrendiklerini, başka illerden de kurs almaya gelenler olduğunu, son yıllarda kadınların da kemençeye ilgi duyduğunu ifade eden Gaydan, kemençenin usta-çırak ilişkisiyle, babadan oğla ve bireysel çabalarla ayakta kaldığını kaydetti.(aa)


Bu haberin tamamını aşağıdaki kaynaklardan okuyabilirsiniz.